Monday, June 09, 2008

Kulturlobbyn

Nyfiket tackar jag ja till diverse inbjudningar. Intressant hur det slumpar sig. Under en veckas tid har jag haft möjlighet att följa kulturlobbyn från olika vinklar och på olika nivåer. Betraktat dess ansikten och, framförallt, funnit mig själv lyssnande till...

orden, the words, les mots...

Jag har lyssnat efter de ord som upprepas och avspeglar en praktisk och faktisk problematik.
Jag har lyssnat efter orden som förhandlas och förvandlas till agenda – oavsett praktik.
Jag har lyssnat efter de ord om skapar identitet – som inkluderar och exkluderar.
Jag har lyssnat efter de ord som öppnar dörrar, bygger broar, raserar eller stänger igen.
Jag lyssnat efter de ord som leder till möjligheter och de som leder till missförstånd.

Just nu sitter jag och funderar över vad jag ska göra med alla dessa ord. En kollega undrade idag bekymrat om det finns någon geografisk dimension med i senaste veckans betraktelser...? Jo, men det gör väl det. Jag har betraktat den regionala, nationella och europeiska kulturlobbyn. Från Göteborg, till Stockholm, till Bryssel. Och det skiljer sig. Olika platser, olika nivåer, olika ansikten och – framförallt – olika ord.

No comments: