Monday, March 10, 2008

platsens ljud

Platsens ljud kan fångas upp, dokumenteras och arkiveras på betydligt enklare och påtagligare vis än platsens doft. Säger jag ordet ’musik’ så behöver jag inte säga så mycket mer om hur ljud också kan trigga minnen. Musiken får en särställning bland ljud. Den knyter lätt an till våra känslor och blir därför upplevelserelaterad – eller en upplevelse i sig.

Ljuden förtäljer inte bara historier om platser eller sinnesstämningar – utan också om den tid vi lever i. Vissa tar ansvaret i större utsträckning än andra. Ansvar för dokumentationen. Av ljud.

Christopher gör det. Det gör att jag vill kalla honom för samtidsfilosof, eller samtidshistoriker... Jag vet inte om han protesterar mot det... Empirisk filosof, tror jag är etiketten han själv använder.

Fest ett par helger tillbaka. Rödvin, diskussioner och någonstans uppstod sång. Christopher spelade in sången och adderade den till sin instrumentala version av de ljud vi återfinner i samtida kontorslandskap. Titta gärna in [här] för att inspireras av mediearkeologi samt lyssna på hans låt. Låten; en musikalisk dokumentation av samtida ljud. Imorgon ett levande minne.

8 comments:

ANNA-LYS said...

Hej Evelina,
Vad kul att du tittade in (ber att få återkomma i ärendet "Saudade").
Meeeen, vilket gottebord till blog du har här! Ska "tona in" både doft och hur den låter när jag läser ;-)

Kreativitetens väsen ... hugans vi ligger mycket mycket nära varandra, fast jag "platsar ej", men du känner säkerligen till många av de internationella inom ditt gebit - det gör jag också :-D

Wooow säger jag bara, här gäller det att hålla tungan i styr så inte min "undercover roll" flyr!

C U Around!!!

Anonymous said...

Ibland behöver man även en bandspelare för att minnas fester :) Men "empirisk filosof" kanske funkar... när det gäller ljud iallafall.

Unknown said...

Aha - visste inte att Cisco-samplingarna kom från den kvällen!! Cool. Synd att jag missade.

Unknown said...

Du är utmanad... http://nonsens.blogg.se/1205764579_skrvor_ur_det_frflutn.html

Anonymous said...

Anna-Lys!

Om min blogg är ett gottebord så är din en guldgruva!! Den är djup och lättillgänglig på samma gång. Vacker. Vädjar till flera sinnen...

Mmm... see you around - and for real, hoppas jag. Eller har vi kanske redan setts...?

Anonymous said...

Christopher!

jag ska försöka hålla mig på mattan hädanefter och kalla dig 'empirisk filosof'... även om du är den typ av inspirerande person som kan ge upphov till fler etiketter...

=) ew

Anonymous said...

Kalle P,

nästa gång tänkte jag att du och jag sjunger nåt ihop - så att Christopher verkligen får anledning att ta fram bandspelaren, menar jag... :)

Anonymous said...

Hej Jerry!

Jag har visat mig vara pinsamt dålig på att ta mig an bloggutmaningar... :s

återstår att se hur det blir med den här... tog mig just en snabb funderare och inser att mars sällan tycks ha varit den mest spännande månaden på året...
kanske, kanske...

Det var skoj att läsa din dock!!!
=)