Sunday, March 09, 2008

sinnenas minne – en minnesvärd läsarkommentar

Jag vet inte vem jag ska ge cred för detta. En anonym läsarkommentar till mitt förra inlägg. Så intelligent och på samma gång så vackert att jag inte kan låta bli att lyfta fram det:

”Alla sinnen har minnen. De sinnen som inte ger en bild, behöver en annan energi för att förmedla sig. Synen kan bevaras via bildmedia. Hörseln kan bevaras via ljudmedia. Smaken kan bevaras via återskapandet av det smakade. Lukten är mer individuell eftersom vi kan lukta passivt, medan vi alltid smakar aktivt. Vi blir så att säga "anfallna" av doften samtidigt som dess effekt är så kortvarig. Minnet av doft kommer då att innehålla väldigt mycket dynamik.”

2 comments:

Anonymous said...

Hej
Min definition av kreativitet.
Keativitet är förmågan att sätta sina kunskaper och erfarenheter i rörelse.
Staffan Johansson / Göteborg
Besök gärna mitt projekt
www.inkommande.se

Anonymous said...

Hej Staffan!

Intressant läsning - om önskningar och upptänkare... Vilken bra idé!

Tack för din definition av kreativitet! Jag gillar att du lägger in ordet 'rörelse'...

mvh, evelina