Monday, October 06, 2008

moments III: the magic of today

(Woman with Book, Pablo Picasso)

Now, yet another day of you life has passed by. What was your magic moment of today? The way to fill your life with more beauty and happiness is by just focusing on it. Why not end each day by a moment of reflection upon what made this day extra special. Store the feeling in your heart or even keep a journal of gratitude. A book full of happiness. A life full of beauty.

Så nu har du levt ytterligare en dag av ditt liv. Vilket var ditt magiska ögonblick idag? Jag ringde min vän för att fråga. Kändes som en viktig uppföljning på den diskussion vi hade igår kväll strax innan vi skildes åt på centralstationen. Vi talade om hur livet kan fyllas med mer lycka och skönhet om vi bara fokuserar på det. Att bara stanna upp en stund varje afton och fråga sig själv: Vad idag gjorde mig extra tacksam till livet? Vag gjorde denna dag extra värd att leva? Spara känslan i ditt hjärta eller till och med skriv ned det i en tacksamhetsdagbok. En bok full av lycka. Ett liv fullt av skönhet.

Jag har tänkt på det länge, men först ikväll inleder jag min tacksamhetsdagbok. Dagens magiresumé känns bländande tillfredställande och består enbart av tillfälligheter. Som hur jag råkade ringa upp en vän när hon som mest behövde ett lugnande ord. Som hur jag sprang på en annan vän på trottoaren och erbjöds en potentiell praktisk lösning på vägen till uppfyllandet av en dröm jag har. Som när jag lyckades ge en tredje vän ett uppmuntrande ord inför hans ’beginning’ av en ny viktig fas i livet. Eller som när jag insåg att jag kunde bidra till ett vackert ’closure’ för en fjärde vän som i dagarna avslutar ett viktigt flerårigt kapitel av sitt liv.

Mycket speciellt kändes det i den stund jag insåg att huvudförtjänsten med att hoppa av bussen två hållplatser för tidigt inte var det läppstift jag hade för avsikt att shoppa, utan istället hur jag bara drogs in i bokhandeln vars fönster mot gatan skyltade med Paulo Coelho. Han om någon talar direkt in i mitt hjärta. ’Livet’ kallas den bok av utvalda citat som jag köpte. Detta citat är hämtat ur hans bok ’Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät’:

”Liksom Gud var dag ger oss solen ger han oss också ett ögonblick då det är möjligt att ändra allt som gör oss olyckliga. Var dag försöker vi låtsas att vi inte märker detta ögonblick som om det inte existerade, som om dagen i dag är densamma som dagen i går, och kommer att vara densamma imorgon. Men den som verkligen lägger märke till dagen i dag kommer att upptäcka det magiska ögonblicket. Det kan ligga dolt i den stund vi stoppar nyckeln i låset på morgonen, i stillheten strax efter middagen, i de tusen och en ting som tycks oss likadana. Detta ögonblick finns – ett ögonblick då stjärnornas samlade kraft strömmar ned till oss och lär oss utföra mirakel.”

4 comments:

Yen said...

men finns det verkligen något att vara tacksam för varje dag? Finns det en magisk ögonblick varje dag?

ska tänka på saken iaf. Tack

Anonymous said...

Hej Yen,

jo, jag tror ju det - att det går att vaska fram nåt vackert i varje dag. det gäller bara att uppmärksamma det.

men det är rätt; ifrågasätt allt!
vi får väl båda reflektera en stund över detta varje kväll. snart har vi svaret.

lycka till!! - och ha en underbar dag!!

Sara said...

Håller absolut med dig Evelina, tror också det går fint att finna saker att vara tacksam för varje dag.

Jag och Björn skrev ner varje kväll fem positiva händelser under dagen som vi sedan läste upp, så härligt att ha positiva tankar i huvudet och att gå igenom dagen innan man somnar.

Kram!

Anonymous said...

Hej Sara Solstråle!!

Ooh, det låter så vackert... att avsluta dagen med att dela med sig av höjdpunkterna! =)