Sunday, August 07, 2011

att leva sin passion

Jag får ibland frågan 'Vad är framgång?'. Då svarar jag:

Framgång är för mig att leva sin passion.

Under morgonens läsning trillade jag över dessa vackert formulerade ord av Janesh Vaidya:

"När du använder kärleken i ditt inre sökande 
finner du din medfödda talang.
När du älskar med din talang blir den ditt yrke
och när du för in kärlek i ditt yrke blir det din passion."

Foto: Malin Barrling / Bonnier
Orden är hämtade ur boken 'Ayurveda för ditt sinne' - en utav två böcker av Janesh Vaidya utgivna av Bonnier. Den andra heter 'I det sista regnet'. Jag förkovrar mig nyfiket i båda. Vaidya kommer från Kerala i Indien och är en hänförande kombination av ayurveda-läkare, föreläsare, krönikör och författare. I all sin tänkvärdhet gästar han Göteborg i veckan. Fredag den 12 augusti klockan 12 kan vi lyssna till honom på Stadsbiblioteket.

Janesh Vaidya fångade först min uppmärksamhet då vi delar synen på livet som en trädgård och livsföringen som ett trädgårdsmästarskap. Eller vad sägs om hans följande ord och uppmaning:

"Lyckan är som en fjäril; den kommer och går i ditt liv,
Lyckan är som en fjäril, den stannar aldrig kvar i sinnet
Var uppmärksam på ditt sinne
Var en trädgårdsmästare
Var en ständig trädgårdsmästare i livet."

No comments: