Thursday, October 06, 2011

pearls of gothenburg VI


Pearl of Gothenburg - Helena Gibson - i Stockholm under oktober.

Fjäriln vingad mer än syns - den berör
Jag minns hur jag som liten flicka besökte Fjärilshuset i Haga. Jag fann en plats att sätta mig ned för att vila benen och insupa atmosfären, då fjärilar beslöt sig för att slå sig ned på mitt huvud. Kanske var det mitt färgglada hårspänne. Kanske var det mitt blomdoftande hår. Kanske var det min förförståelse för att goda budskap färdas med fjärilslätta vingslag. Jag vågade inte röra mig ur fläcken, uppfylld av denna heliga stund. Istället lät jag fjärilarna röra vid mig. Beröra mig. Mitt yttre och mitt inre.

Foto: Kim Karlsten
Fjärilens skönhet är lätt och skir. Transparent men ändå påtaglig. Som glas. Det dröjde emellertid innan glaskonstens inre och yttre skulle komma att beröra mig på djupet. Välsignad var den dag i våras då jag blev förd till Helena Gibsons glasverkstad i Kronhusbodarna på Postgatan i Göteborg. Där mötte jag pånytt min inre fjäril. Och jag mottog min yttre fjäril. En fjäril i glas. Som tål att tas på. Men som mår bäst av att beskådas. I sin röd- och guldstänkta glans väntar den. På min vardagsrumsvägg. Var afton jag kommer hem. Det är kärlek.

Kärlek är drogen
Kärlek är också drogen när Helena Gibson nu ställer ut i Stockholm. Mellan 1-16 oktober kan vi besöka utställningen LOVE IS THE DRUG på Galleri Glas Ett - denna gång på Galleri Rica, Linnégatan 41. Gibson räds inte det gränsöverskridande. Här möter vi den oskuldsfulla FLICKAN, fjärilen och allas vår längtan. I bilder, glas och neon. För att ytterligare förstärka upplevelsen får även ordet och uppmaningen ta plats. TAKE CARE. Jag är skör som glas. Men likväl; TOUCH ME. AGAIN och om igen.


Foto: Helena Gibson

No comments: