Thursday, December 04, 2008

kringupplevelser


Upplevelseekonomin och de värden den byggs upp kring fascinerar mig. I mångt och mycket handlar det ju om kringupplevelser. Upplevelser uppbyggda kring ett fenomen. Ett exempel är litterära miljöer som tar fysisk form i besöksplatser som Astrid Lindgrens Vimmerby eller Selma Lagerlöfs Mårbacka. Ett annat exempel är när upplevelsen av en bok eller en film börjar konsumeras redan innan själva produkten släpps på marknaden. Kringupplevelserna är ibland skapade av ett produktionsbolag. Ibland skapade av konsumenterna själva. Faktum är att gränserna mellan producent och konsument suddas ut i upplevelseekonomin. Senaste dygnets händelser bjuder på ett målande exempel:

Idag har The Tales of Beedle the Bard* av J K Rowling släppts i Sverige. Sen promenad igår kväll genom Göteborgs i övrigt ovanligt öde gator gjorde oss plötsligt medvetna om denna händelse. Uppradade utanför en bokhandel stod ett antal unga personer iförda täckkläder i sällskap av luftmadrasser, termosar och ljuslyktor. De var mellan 13-18 i åldrarna och hade bett sina föräldrar om lov inför det nattliga äventyret: Upplevelsen av att i decemberköld få köa sig fram till boksläppet som skulle gå av stapeln klockan sju i morse. Det var verkligen upplevelsen som stod i fokus. Vid närmare diskussion med köfantasterna visade det sig att alla inte ens hade för avsikt att läsa boken...

* Boken är den samling av fem trollkarlssagor som Hermione fick av Dumbledore i sjunde och sista delen Harry Potter och dödsrelikerna. Dock ingår endast en av sagorna där. I The Tales of Beedle the Bard finner vi de fyra övriga.

4 comments:

ANNA-LYS said...

Ibland tar jag mig en tur bakom i historien, så som den har kommit till mig.

Happenings:
Kriminella spikades upp på kors,
sattes i stupstockar, eller skivades i giljotioner. Dessa skeenden samlade massorna på torgen ... inte kan det ha varit för att betrakta lidande, skam och död? Det måste ha varit av samma anledning som man köar till utsläpp, som man egentligen inte är så intresserade av?

Själv har jag ju utforskat upplevelsekulturer inom hi-tech branchen, jag förhåller mig mycket kritisk till mina egna fynd, och försöker se dem för vad de verkligen är i ett längre tidsperspektiv, såväl bakåt, som framåt. Hur ser du på detta?

Anonymous said...

Anna-Lys,
intressanta reflektioner som alltid! Tack!

Du gör nog mkt klokt i att sätta samtida fenomen i ett tidsperspektiv. Var kommer vi ifrån och vart är vi påväg? Det så kallade nuet är bara en liten del av ett större, och längre, sammanhang.

Kom att tänka på en annan men ändå ngt liknande parallell jag drog i en diskussion med en vän härom kvällen: Såpoperor. Fenomenet som dök upp i våra tv-rutor för ett tiotal år sedan. Ett för vår samtid helt nytt fenomen eller helt enkelt bara vår tids gladiatorspel...?

Nothing has changed - everything is new.

Anonymous said...

Självklart är det upplevelsen man är ute efter! Umgänget och känslan att få leva bara för stunden. Jag var etta i kön och en kompis tipsade mig om denna blogg, var tvungen att kommentera lite nu.

Tråkigt bara att människor som journaliten på gp bara ser rabatten och ett gäng knäppskallar framför sig. "man skulle kunna ha kommit tio minuter i nio för att ändå få rabatten" typ. Menmen, jag har gjort det tidigare och kommer göra det igen! Köa är bland det bästa om man få göra det på sitt sätt.

Anonymous said...

HEJ VICKI, kul att du tittar in! :)
aaah det är så coolt – ni har i mina ögon fört köande till en ny dimension!! själv har jag väl blivit den där personen som undviker köer pga halvtaskigt tålamod. jag ska ha er i åtanke framöver och göra nåt kreativt av tiden, banne mig!!

så GP hade resonerat så snävt!? oj! jag håller med om att det är trist när journalister (samhällets tolkare och skildrare) inte har fattat galoppen. det var ju ni som gjorde det här boksläppet!

jag räknar med att finna er köandes igen ;)