Monday, January 19, 2009

Service and the City: Martin Luther King Jr Day


NYC. Den tredje måndagen i januari firas med helgdag i USA. Anledningen är Martin Luther King, Jr’s födelsedag den 15 januari. Jag kommer att tänka på mitt favoritcitat bland mycket bra sagt av denne kloke och vältalige man. Slarvigt översatt till svenska: ”Den största tragedin är inte de onda människornas gälla skrik, utan de goda människornas tystnad.” Ordagrant:

”History will have to record that the greatest tragedy of this period of social transition was not the strident clamor of the bad people, but the appalling silence of the good people.”

Med tanke på essensen i dessa ord så är det en vacker sak att denna dag ha inrättat National Day of Service. Visst känns det som en typisk amerikansk grej, men what the heck. Kanske är det just därför ska jag denna måndag förmiddag ska joina the New Yorkers i community service såsom att förbereda packet till barnsjukhus och servera mat till hemlösa.

Som en god vän kommenterade är en viktig aspekt av denna dag att ”rich and poor get together” och tillsammans arbetar för den goda sakens skull. Martin Luther King, Jr. Day fyller onekligen också en annan funktion – hoppas jag. Hudfärg är nämligen i allra högsta drag ett brinnande ämne over here. Idag 40 år efter hans död är det fortfarande en kamp.

Tema samhällsförändring har en stark koppling till tema kreativitet, vill jag tillägga. Båda saker innebär identifiering av och brytande mot förlegade men förhärskande konventioner. Eller som Martin Luther King, Jr. uttryckte det:

”Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness. ”

Samt några ord redan citerade en gång på denna blogg – men de tål att upprepas:

”Almost always, the creative dedicated minority has made the world better.”

Vi får väl hoppas att Obama står för detta hängivna och kreativa ledarskap. Imorgon tisdag är det ju nämligen invigning av Obamas presidentskap. Denna händelse inväntas med spänning i USA och jag kan inte låta bli att känna den starka kopplingen mellan dessa två på varandra direkt följande dagar. Diskussionen om hudfärgens plats i samhället har blåsts liv i ordentligt på grund av denne presidentkandidat. Representerar Obama ’black’ or ’post-black’… ? Jo minsann, det är en pågående debatt här på andra sidan Atlanten… Så med det sagt så förstår ni att jag återkommer med mer att skriva på det tema som jag önskade vore oväsentligt; hudfärg.

No comments: