’Är du älskad av en, är du älskad av alla’, sägs det. Det gällde inte för Saab. Denna bil var älskad av en liten skara. Dock en dyrkande och trogen skara. Medvetna människor. Minns när jag bjöds in att gästa en engelsk landsarkitekt i slutet av 1990-talet. Efter han visat upp sitt hus visade han stolt upp sin Saab. Han hade alltid kört Saab. Hans affärspartner också. Liksom stor del av hans yrkeskrets. En liten krets medvetna människor där design och estetik helst skulle kombineras med kunskap och säkerhet, tillgänglighet och familjemobilitet. Saaben blev en markör för denna livsstil. Ett medvetet val. En medgörlig tingest. En stolthet att manövrera på gator och landsväg.
Några år senare lyssnar jag till en föreläsning av en driven marknadsförare på Saab. They had it all figured out. Saab-köparen var inte bara kvalitetsmedveten. Det var också en aktiv människa. Med Saab skulle man susa genom snön upp mot svenska fjällen eller österrikiska alperna. Skidboxen på taket. Packningen i bagageluckan. Föraren med pannband och solbränd näsa. Samarbeten inleddes med varumärken som erbjöd andra attribut till den aktiva friluftsmänniskan. Framåtandan var stor. Likt Saab-föraren visste sin väg till fjällen, visste Saab sin väg till framtida vinst. Jag tittade intresserat på de nya Saab-prototyper som visades upp och som snart skulle introduceras på marknaden. Fascinerande design. Jag väntade intresserat. Förgäves. Framtidens Saab blev aldrig verklighet. Vad gick snett?, undrade jag tyst…
The rest is history, I guess. Historian om framtiden, som aldrig mötte samtiden. Ty jag kan inte låta bli att tänka att Saab var i otakt med sin tid. Saab för tjugo år sedan tänkte kvalitet före kvantitet. Vilket krockade med nya ägaren GM som tänkte kvantitet framför kvalitet. Detta kickar igång ravinen som begraver Saab under dynor av snö – för tunga för att gräva sig hela vägen tillbaka. Trots försök. Och åter försök. Att GM förde Saab mot graven är intressant nog argumentationen i den analys som New York Times erbjöd den 18 december. Läs gärna det själfulla hyllningstal Micheline Maynard adresserar i ’A Lament for Saab, Quirky but Loved’.
Några år senare lyssnar jag till en föreläsning av en driven marknadsförare på Saab. They had it all figured out. Saab-köparen var inte bara kvalitetsmedveten. Det var också en aktiv människa. Med Saab skulle man susa genom snön upp mot svenska fjällen eller österrikiska alperna. Skidboxen på taket. Packningen i bagageluckan. Föraren med pannband och solbränd näsa. Samarbeten inleddes med varumärken som erbjöd andra attribut till den aktiva friluftsmänniskan. Framåtandan var stor. Likt Saab-föraren visste sin väg till fjällen, visste Saab sin väg till framtida vinst. Jag tittade intresserat på de nya Saab-prototyper som visades upp och som snart skulle introduceras på marknaden. Fascinerande design. Jag väntade intresserat. Förgäves. Framtidens Saab blev aldrig verklighet. Vad gick snett?, undrade jag tyst…
The rest is history, I guess. Historian om framtiden, som aldrig mötte samtiden. Ty jag kan inte låta bli att tänka att Saab var i otakt med sin tid. Saab för tjugo år sedan tänkte kvalitet före kvantitet. Vilket krockade med nya ägaren GM som tänkte kvantitet framför kvalitet. Detta kickar igång ravinen som begraver Saab under dynor av snö – för tunga för att gräva sig hela vägen tillbaka. Trots försök. Och åter försök. Att GM förde Saab mot graven är intressant nog argumentationen i den analys som New York Times erbjöd den 18 december. Läs gärna det själfulla hyllningstal Micheline Maynard adresserar i ’A Lament for Saab, Quirky but Loved’.
-----------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: Läs också Henrik Ekersunds reflektioner 'En vision går i graven'.
Uppdatering II: Holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars ger inte upp om Saab; ger istället förnyat bud till GM. Se pressmeddelande.
2 comments:
Sen gick väl saab med förlust från dag 1 efter vad jag har hört, bilarna gick väl aldrig bra eller? det man tjänade pengar på var väl vapen/jas-gripen och valutahandel.
Hej Mir!
Oj, det var så pass... Märklig är den förvåning som omgärdar Saabs ev slutgiltiga parkering.
God Jul!
Post a Comment