Tuesday, September 25, 2007

My Creative Class Hero

My Creative Class Hero is Jesper Larsson (Next Century Modern).

Jesper inte bara designade Creative Class Hero t-shirten; för mig är han Creative Class-hjälten personifierad. Han bjöds inte på någon liten öppningsfras från min sida. När jag skymtade honom i klubbmörkret på Nefertiti i Göteborg kvällen den 28 mars i år så var jag fascinerad och uppriktig:

”Du är ett fenomen”

Det var mina ord. När jag därefter har lärt känna honom så har jag förstått att han är en utav de mest kreativa personer jag någonsin träffat. Definierat utifrån den aspekt att han aldrig sätter begränsningar på sig själv eller sammanhanget. Har han en idé så genomför han den. No question about it.

Kreativ kommunikatör – så benämner han sig om någon undrar. Men hans flödande kreativitet räcker ju givetvis inte för att jag ska utnämna honom till Creative Class Hero – och det var ju uppenbarligen inte heller den som fick mig att vid första anblick fenomenförklara honom. Grejen är:

Pecha Kucha GBG

Som Göteborgs Pecha Kucha-ambassadör gör Jesper en superinsats med att skapa en mötesplats för stadens kreatörer. Och det är inte vilken mötesplats som helst. Den är sjukt häftig. Otroligt kul. Vansinnigt inspirerande.

Jag känner bara till en enkel sanning om kreativitet: Den uppstår i mötet. I mötet inspireras vi. Om vi ska tro upphovsmannen av Creative Class-konceptet (Richard Florida) så består den kreativa klassen dessutom av en bunt individualister. Vad blir då viktigare än skapandet av mötesplatser för stadens kreativa människor?!

Det gör ont ända in i själen att jag inte är i Göteborg imorgon onsdag. Jag missar Pecha Kucha GBG vol #4. Men till dig som befinner dig i Göteborg onsdag kväll så rekommenderar jag varmt att du smyger dig in i källarmörkret på Nefertiti strax innan klockan åtta, slår dig ned vid ett bord och bara låter dig iiiiiiiiinnnnnsssspireras.

Till dig som inte bor i Göteborg så rekommenderar jag att titta in på Pecha Kuchas internationella hemsida för att se efter om det finns Pecha Kucha i din stad.

6 comments:

Anonymous said...

Holy shit! här surfar man in för att hitta lite underlag till sin Pecha Kucha-presentation imorgon, och möts av en hyllning utan dess like. Hero. Hjälte. Inte många mer än min mor som kallat mig det. Tack för att du ger mig lite extra boost så här klockan 23.57 dagen före dopparedagen, då jag nyss påbörjat arbetet med min egen presentation. En presentation som hyllar kreativiteten i GBG, som drar upp lite Richard Florida-grejer samt presenterar en fortsättning/förlängning av Pecha Kucha. Ett projekt jag kallar "Creative GBG" och där jag självklart jag vill ha med dig och din instutition på tåget. Får uppdatera dig när du är tillbaka... hörs och ses!

Anonymous said...

Äsch... surt att jag missar det...
Recording, by any chance???

Anonymous said...

Pecha Kucha handlar om få människor att träffas - på riktigt. därför filmas inte presentationerna, och läggs inte ut på internet eller sänds på tv. folk måste vara fysiskt på plats för att uppleva det. Det är del av filosofin och det tycker jag är bra.

Med det sagt, måste jag erkänna att det inkommit många frestande erbjudande på just dokumentationsområdet.......

Anonymous said...

So, Jesper.... how was tonight?
Make me jealous!

Anonymous said...

PKN#4 var den konstigaste hittills. Teknik som krånglade, folk som inte dök upp när de skulle prata, provocerande presentationer och politiska brandtal. Vi bröt mot många av de för mig heliga Pecha Kucha reglerna, vilket jag inte är nöjd med. Men som vanligt var det fullt med folk och hjärtlig stämning (folk är fan grymma överlag!) och de som var där för första ggn tyckte det var fantastiskt. Men nästa gång ska det bli ännu bättre!!! och då ska jag köra tysk precision i upprätthållande av reglerna. Ska inte du prata då? 21 november smäller det!

Anonymous said...

Det låter som att det var en dynamisk kväll... kaosigt visserligen... but, you know: Kreativitet föds ur kaos, enl vissa... :)

21 november säger du... ;)
Next big event, then, in the GBG creative history of fall 2007.