Tuesday, November 13, 2007

Ett fruset ögonblick i Göteborg

Går ut i morgonen. Friskt men kallt. Det snöar lätt. Egentligen ingen snö att skryta med. Det är ju Göteborg. Men ändock.

Det är inte bara snö som försiktigt lagt sig på stadens gator. Det är nåt annat också. Tystnad. Till och med Brunnsparken känns stillsam denna morgon. Jag viskar ”nej, tack” till mannen som vill räcka mig en gratistidning. Ett sting av dåligt samvete gentemot mannen som måste stå där och frysa tills tidningarna tagit slut. Men han fortsätter att sjunga. Bra. Inte heller jag lyckades krossa hans goda humör.

Jag kliver på spårvagnen. Tystnad igen. För en gångs skull kan jag ombord på en spårvagn höra mina egna tankar. Passerar stadsmuseet som speglas i det glasklara vattnet. Det är vindstilla i Göteborg idag. Ovanligt. Stilla.

Tystnaden bryts av en man i röd jacka som med ett ’klick’ öppnar en burk Norrlands Guld. Själv vill jag ha mitt morgonkaffe. Jag kliver av vagnen. Det doftar snö. Det doftar stillhet. Ett fruset ögonblick.

1 comment:

Karin said...

Vad vackert. Ovanligt med tystnad. Men det är en av alla anledningar till att gilla snö. Ett tjockt lager snö skapar tystnad.