Thursday, November 22, 2007

Hur ser ditt akvarium ut?

"Guldfisken blir aldrig större än vad glasskålen tillåter den att bli."

Hur ser ditt akvarium ut? Kan du dyka djupare, simma längre bort, utforska nytt, ta sats, slå en volt? Detta är ett ganska allmängiltigt ordspråk; det kan appliceras på många dimensioner i livet. För mig kopplar det direkt till mitt intresse för kreativa miljöer. Miljön kan hjälpa eller stjälpa kreativiteten. Vissa miljöer uppmuntrar; andra kväver dig.

Det är mycket som spelar in i vad som gör att strukturer verkar upplyftande eller nedbrytande. Antagligen är det också högst personligt vilken inverkan en viss miljö har på oss. Fantastiskt är det hur som helst att man (åtminstone som vuxen) kan välja vilken miljö man vill befinna sig i. OCH man kan dessutom vara högst bidragande till att den miljö man vistas i blir mer kreativ, stimulerande och spännande...

7 comments:

Unknown said...

Som nörd tänker jag omedelbart på The Matrix och mantrat "There is no spoon".

För mig är det höjden av kreativt tänkande:

Du tittar på vad som ser ut att vara en sked, som känns som en sked, som luktar och smakar som en sked. Men du tvingar dig själv att acceptera att det kanske inte är en sked. Du betraktar det din hjärna menar är en sked och mot ditt rationella förnufts vilja konstaterar du att objektet i din hand lika gärna kan vara någons källkod.

Anonymous said...

Wow! Du kan det där med att skriva du, Jerker... :)

Mmm... det är därför jag förespråkar bevarandet av ett barns nyfikenhet. Konventioner och kategoriseringar fungerar inte uppmuntrande för kreativitet.

Jag inser att jag MÅSTE se Matrix... :)

Anonymous said...

Geee.... Jerry, jag kallade inte alls dig just för Jerker - INTE ALLS.

(Nu går jag hem och sover en stund.)

Trevlig helg!

Unknown said...

Hoppa över sovandet och hyr den första Matrix-filmen istället.

Ta reda på hur djupt kaninhålet egentligen är.

Redaktionen said...

Ja, du måste helt enkelt se The Matrix!

(Hoppas du skriver det där inlägget om jämställdhet. Det var trevligt att ses!)

Anonymous said...

Jimmy, tack detsamma - mkt trevligt!

Jerry, det blir skoj att ses i dec!

Jimmy och Jerry, ok I get the hint. Den måste förstås ses. Attans också att min dvd-spelare lagt av... hmmm...

=) evelina

Unknown said...

Alf Rehn har skrivit boken
”Farliga idéer”. Han verkar ganska kritisk och sågar en hel del etablerade ”sanningar” om kreativt tänkande. I hans värld är kreativiteten: ”Ful, skitig och elak. En oborstad slyngel…” Resonemanget är att verklig kreativitet är något ganska obekvämt och har fiender. Hjärnan är av naturen lat och att man ständigt lurar sig själv när man tycker sig vara kreativ.

Om det nu ligger något i det här resonemanget är då verkligen s.k. ”kreativa miljöer” rätt utformade? De ser i allmänhet både trevliga och harmoniska ut. Men fyller de sitt syfte? Borde inte en kreativ miljö vara motsvarigheten till den fysiska träningens ”boot camp”?