Thursday, April 03, 2008

birminghamania

Birminghamania – I could probably get it. If I stayed long enough. Tyvärr är jag bara här i ett par dagar. Idag besökte jag professor John R Bryson på University of Birmingham – i topp på min inspirationslista bland akademiker. Vågade inte fråga om han lider av en släng av Birminghamania, men jag kanske fick det bekräftat ändå. Förändringen håller honom kvar i staden. Den här staden uppdaterar sig i ett sådant tempo att det aldrig hinner bli tråkigt eller ointressant. Möjligheten att studera dynamiken håller honom kvar. Han finner Birmingham både lättare och mer intressant att studera än London. Kanske på samma vis som jag finner Göteborg mer intressant att studera än Stockholm. Lokala mikroprocesser influerade av globaliseringens transitioner fångas lättare upp i den något mindre staden. Men det är något annat också med mindre städer. I skuggan av huvudstaden skapas ett hävdelsebehov och ett driv som gör att människor arbetar tillsammans. Vidare bjuder Birmingham och Göteborg på en alldeles särdeles spännande dynamik; den man bara finner i gamla industristäder i färde med att uppdatera sig. Uppdatera sig till något nytt och annat. Men samtidigt inte rycka undan sin bas.

Industrial city update-snack och ett par glimtar av Birminghams city regeneration-process får vänta på sig. Jag måste sova mig pigg inför morgondagens seminarium på tema ’Creativity and the City’. Jag återkommer. Until then, have a good one.

No comments: