Friday, July 06, 2007

...det sexigaste man kan göra med kläderna på!

En stad behöver kunna erbjuda mycket för att attrahera folk till stan - men framförallt för att behålla folk i stan... Det finns inga enkla framgångsrecept. Komplexitet och bredd är det som ger dynamik och kreativitet... Det var ett utav mina budskap idag när jag höll en presentation på Position Sundsvalls Högsommarseminarium.

Ett utav samtalsämnena under kvällens påföljande mingeltillställning har varit shopping. Sundsvall funderar mycket över hur man vidare kan kapitalisera på alla fantastiska shoppingmöjligheter som staden har att erbjuda.

Shoppingturism tycks ju vara en framtidsbransch. Idag finns knappast någon negativ laddning kvar runt ordet 'shopping'. Shoppingfester lockar och shoppare är stolta - vare sig de köpt ett par Manolo Blahniks, en IKEA-säng eller lågprisshampo på Gekås...

Idag träffade jag en man från Svensk Handel. Han hade delgav mig intressant statistik och insikter kring diverse aspekter av svenskars shoppingvanor. Det som tydligast fastnade i mitt minne var hans kunskap om hur många damklädesbutiker en stad behöver ha för att kvinnorna ska stanna kvar och inte ska lämna staden... Närmare bestämt behövs:

6 damklädesbutiker, men enbart;

1,2 herrklädesbutiker...

Charmigast var dock hans sätt att runda av diskussionen:

"Shopping är ju det sexigaste man kan göra med kläderna på...!"

No comments: