Fredagsmorgonens nöjespanel i TV4 diskuterade kommunslogans – och visst är det en företeelse som bara växer! Jag funderar lite över nyansskillnaderna... och jag tror att man kan identifiera allt ifrån marknadsföringsmässiga slogans som klingar käckt, till labels som sänder ut budskapet om en viss platskvalitet, till fåfäng titeltörst.
TV4s background research var inte gedigen. Den enda exemplifiering de kom upp med var dock rätt skojig och placerar in sig i kategorin slogans som klingar käckt:
”When in Europe, don't miss Skurup”
Vidare har vi ju de som använder en label för att signalera en viss platskvalitet. Ofta tråkigt men tydligt. (Följande har snurrat runt på reklamaffischer i Göteborgs spårvagnar och jag hoppas jag citerar den rätt:)
”Bo Bra i Alingsås”
Sedan har vi ju de mer aggressiva titeltörstiga varianterna – som ofta bygger på något slags wannabeskap och ofta på viss form av imitation. Eller vad sägs om följande tre exempel:
”Stockholm – The Capital of Scandinavia”
(Inte helt diplomatiskt smart om man är mån om relationerna till övriga skandinaviska huvudstäder som är placerade i aningen mer nationalistiska länder än vårt.)
”Göteborg – The Christmas Capital”
(Följd på Stockholms slogan... ’nåt är vi minsann huvudstad inom’-lillebrorskomplex, ...qué? Dock betydligt mindre aggressivt än ovanstående.)
”Sundsvall – Norrlands huvudstad”
(Snäppet mera aggressivt, men inte i närheten av Stockholms-exemplet. Relationerna till Umeå verkar inte vara ’at risk’. Umeå, som körde liknande kampanj på 80-talet, tycks mest rycka på axlarna...)
TV4s background research var inte gedigen. Den enda exemplifiering de kom upp med var dock rätt skojig och placerar in sig i kategorin slogans som klingar käckt:
”When in Europe, don't miss Skurup”
Vidare har vi ju de som använder en label för att signalera en viss platskvalitet. Ofta tråkigt men tydligt. (Följande har snurrat runt på reklamaffischer i Göteborgs spårvagnar och jag hoppas jag citerar den rätt:)
”Bo Bra i Alingsås”
Sedan har vi ju de mer aggressiva titeltörstiga varianterna – som ofta bygger på något slags wannabeskap och ofta på viss form av imitation. Eller vad sägs om följande tre exempel:
”Stockholm – The Capital of Scandinavia”
(Inte helt diplomatiskt smart om man är mån om relationerna till övriga skandinaviska huvudstäder som är placerade i aningen mer nationalistiska länder än vårt.)
”Göteborg – The Christmas Capital”
(Följd på Stockholms slogan... ’nåt är vi minsann huvudstad inom’-lillebrorskomplex, ...qué? Dock betydligt mindre aggressivt än ovanstående.)
”Sundsvall – Norrlands huvudstad”
(Snäppet mera aggressivt, men inte i närheten av Stockholms-exemplet. Relationerna till Umeå verkar inte vara ’at risk’. Umeå, som körde liknande kampanj på 80-talet, tycks mest rycka på axlarna...)
4 comments:
mm har tänkt på det me. Lerum har typ "mer än du tror". Nått liknande. Jag reagerar negativt på det. Jag är nog lite koncervativ i frågan och tycker att komuner ska vara trygga, neutrala... och då blir det fel någon stans om de byter ansikte då och då. Det känns naturligt att det blir som det blir och att komuner marknadsför sig. men som sagt; jag är skeptisk... Det är lite roligt att de kaxar sig iofs.. sov gott!
Hej!
Själv sitter jag nu i "Underbara avkrokar" som Ånge kommun kallar sig och det är rätt underbart här ute på landet faktiskt!
Kram!
WoHa - urban street porn & thai
Johannes,
Sara,
Jesper,
jag bara måste älska er som får mig att skratta trots att jag är nedknockad av a nasty cold...
=)
Post a Comment