Den här veckan ägnar jag mig åt att undervisa kring vinnare och förlorare i den globala ekonomin. Jag skulle vilja dra med mig detta tema till den hypade ’urban creativity’-diskussionen. Det är så förbannat underförstått, och därför också alldeles för outtalat, att vi som snackar om stadsregioners kreativitet egentligen bara snackar om rika stadsregioners kreativitet. Att bygga framtidsstäder med blomstrande framtidsbranscher kräver diverse fysiska resurser som grundar för bra infrastruktur samt, givetvis, välmående och hyfsat välutbildade människor. Faktum är att 80% av den urbana befolkningen i världens 30 fattigaste länder lever i slumområden. Hur lätt är det att vara samhällsnyttigt kreativ när du inte får skolgång, inte dricker rent vatten, inte har hälsan i behåll...? Kreativitetsdiskursen är oss få privilegierade förunnad.
--------------------------------------------------------------------------------
I spend this week teaching about winners and losers in the global economy. I would like to pull this theme into the hyped discussion on urban creativity. It’s too bloody implicit that, when we speak about the creativity of city regions, we really only speak about the creativity of wealthy city regions. Building the future city requires good infrastructure and a strong set of both physical and human resources. The fact is, however, that 80% of the urban population of the 30 least developed countries live in slum areas. How likely are you to contribute to societal creativity if you don’t have access to schooling, proper housing, or even clean water...? The creativity discourse is reserved for the privileged few.
--------------------------------------------------------------------------------
I spend this week teaching about winners and losers in the global economy. I would like to pull this theme into the hyped discussion on urban creativity. It’s too bloody implicit that, when we speak about the creativity of city regions, we really only speak about the creativity of wealthy city regions. Building the future city requires good infrastructure and a strong set of both physical and human resources. The fact is, however, that 80% of the urban population of the 30 least developed countries live in slum areas. How likely are you to contribute to societal creativity if you don’t have access to schooling, proper housing, or even clean water...? The creativity discourse is reserved for the privileged few.
2 comments:
Håller med om att diskutionen om urban kreativitet har en snäv definition av det urbana. Inte minst för att den kreativa klassens arbete i den bemärkelsen bygger på en utbredd serviceklass.
Samtidigt tycker jag mig se en stark framväxt av forskning som fokuserar just på slumområden eller liknande informella urbana situationer och erkänner kreativiteten som frodas där (speciellt i kombination med digital kommunikationsteknologi) och till och med menar att det är där vi ska leta efter framtidens sociala innovation. Inte minst för att en allt mer komplicerad värld skapar allt större behov av informell självorganisering. Själv är jag intresserad av informalitet, gråzoner och självorganisering även i de rika städerna och tror att det finns mycket att vinna på att föra samman diskussionerna.
Lite länkar om vad jag tänker på:
TED-konferensen har flera presentationer på temat:
http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/36
Ronaldo Lemos från iCommons:
http://www.icommons.org/resources/from-legal-commons-to-social-commons-brazil-and-the-cultural-industry-1
World Information City med fantastisk tillhörande reader:
http://world-information.org/wio/program/bangalore
Länkades till din blogg från http://www.mothugg.se/2007/11/22/sveriges-basta-bloggar-humaniora-samhallsvetenskap/ så ursäkta kommentaren på ett gammalt inlägg.
Hej Magnus,
kommentar på gammalt inlägg är bara kul - nästan mer skoj!
Tack för länkar. Ska med stort intresse titta närmare på dem.
"informalitet, gråzoner och självorganisering" - jag blir nyfiken på att höra mer!
Vidare kan jag inte annat än hålla med om att Floridas 'service class' är problematisk. De ska 'tjäna' den kreativa klassen, samtidigt som han uppmuntrar alla att bli mer kreativa i sin yrkesroll. En motsägelse.
Post a Comment