Thursday, October 25, 2007

Straff eller privilegium? Två sidor av kreatörens vardagsmynt...

Skicklig reklambyrå-AD reagerar på min benämning ’kreativitetsprivilegiet’ med orden:

”att va kreativ är inget privilegium, det är ett straff...”

Jag väntar nyfiket på en utbrodering av hans tankar. Vidare hade jag häromkvällen ett långt samtal med en utav mina favoritmusiker som beklagade sig över att hans behov av att ge utlopp för sin kreativitet är så stort att det krockar med alla andra ’skyldigheter’ i livet...

Kreativitet som utmärkande personlighetsdrag – en välsignelse och förbannelse på samma gång?

2 comments:

Anonymous said...

Jag tycker det är väldigt okreativt att se kreativitet som ett straff.

Anonymous said...

"Jag tycker det är väldigt okreativt att se kreativitet som ett straff."

- Det handlar om att man går in i sin kreativitet mycket och förväntningar stiger från alla håll, företag, kompisar, arbetsgivare. Så hamnar man väldigt lätt i en negativ spiral som gör att de kan kosta stor del av hälsa, privatliv och relationer. Och då kan man fråga sig. Är det värt det? Bin there, done that. Klart man älskar kreativitet och allt runt om kring. Men i bland är det bannimej ett straff.