Monday, May 04, 2009

[too complicated] to simply love art


Charlotte St, London. Där tog jag detta foto förra helgen. Ibland är det bara så enkelt, så lätt. Som texten på dörren där. I love Art. Senaste tiden har dock diskussionen känts ganska komplicerad och den tar vid när man minst anar det. Som till exempel till bords under bröllopet jag gästar i lördags. Jag har då nöjet att få en psykologs perspektiv på konstruktiv respektive destruktiv kreativitet, samt intressanta vinklar på vad som egentligen är konst. Men som så ofta annars blir frågan närmast en kring moral och samhällsresursslöseri när vi talar om konstfack-studenten som spelar psyksjuk. Så även i förmiddags då jag på TV4 hör Björn Ranelids kommentarer kring fallet:

”Vad-är-konst?” Malou von Sivers ställer frågan i Efter Tios sändning denna förmiddag (repris från 19/2). Gert Fylking får kramp i låret och flyger upp ur stolen. Han har fastnat i mattan. Obekvämt värre. Diskussionen tar dock form och Christer Lindarw finner det läskigt med relationen konst och media: ”När det blir upphaussat då blir det värt nånting”. Gert Fylking drar det vidare genom att markera skillnaden mellan eget finansierad konst å ena sidan och av samhällsresurser finansierad konst å andra sidan. Konst på andras bekostnad, blir en annan distinktion av Ranelid. Gert Fylking hävdar trots allt att “Absolut måste konsten skapa uppmärksamhet och ett intresse hos folk”. Är det en konstens uppgift eller det som särskiljer konst från icke-konst, undrar jag?

Eller bidrar jag bara till att överanalysera konsten? Blir konsten bättre eller rent utav tråkigare till följd av våra dissekerande diskussioner just nu? Det förstnämnda en möjlighet, det sistnämnda en risk. Samtidigt finner jag det upplyftande att den svenska konsten har lämnat normalpositionen där man kritiserar det övriga samhället för att för tillfället befinna sig i en självgranskande situation. Mitt i allt tvistande och ifrågasättande är det hur som helst gott med en röst, eller ord inristade på en dörr, som påminner om enkelheten. Som kärleken till konsten. Let’s not make it too complicated to simply love art. I do. Don’t you?

Tidigare diskussioner om konstbegreppet finns länkade [här].

No comments: