Tuesday, September 13, 2011

pearls of gothenburg V


Det finns några italienska krypin i den här staden som gör mig rent lycklig. Små oaser som dämpar min stundtals starka längtan till medelhavsländernas livfulla myller, ljuva musik och rika smakupplevelser. Idag placerades lunchen på en utav dessa krypin. Närmare bestämt på LasagneriaOlivedalsgatan 14b i Göteborg. Den första, och än så länge enda i sitt slag, i staden. Startad av två italienare som lever sin dröm när de får nöjet att servera oss husmanskost på italienskt vis. 

Smaken av den utmärkta mozzarellan dröjer sig kvar i min mun. Själv dröjer jag mig kvar på stället en bra stund efter lunchrushen för att insupa melodin av italienska som vibrerar intensivt när personalen beblandar sig med sina italienska gäster som är smarta nog att dyka upp först när den svenska lunchtimmen är över.

Miljön känns genuint italiensk, maten är god och runt väggarna finns hyllor med diverse italienska alimentari e delizie. På menyn finns antipasti och pasta, diverse lasagne-varianter så klart, samt sallader, panini, glass och efterrätter inklusive tiramisú. Det är även möjligt att titta in på morgonkvisten för en frukost. Utöver detta erbjuds catering. Öppettider är 8-20 på vardagar och 10-20 på helger. Grazie mille!, säger jag – och på återseende.

No comments: