Friday, December 28, 2007

En bok för varje stad

Jag för inte bara böcker över mina idéer. Jag för böcker över städer också. Konceptet är detsamma: En liten anteckningsbok i handväskan där jag noterar info om stadens guldkorn och pärlor – alltifrån det uppenbara till det källardolda. Att dokumentera sin upptäcksfärd är en enkel bedrift:

* Någon rad om vad som gör just denna restaurang/park/bar/jazzklubb/butik/person etc speciell. Ibland upptäckt av mig själv, ibland nedtecknad på insisterande inrådan av någon annan.

* Nödvändigt tilläggsinfo som adress, telefonnummer, hemsida och tunnelbanestation.

Det här är, i mitt tycke, bättre än ett fotoalbum. Nästa gång jag besöker staden tar jag med mig boken på nytt, hittar lätt tillbaka till mina hotspots, samt fyller på boken med nya. Rubriken är aningen vilseledande; jag har inte fört bok över varje stad jag har besökt. Då hade jag författat reseguider idag. Jag önskar dock att min dokumentation vore komplett. I de fall jag fört anteckningar, har jag inte bara själv haft nytta av det vid återbesök; även vänner och bekanta har kunnat glädjas över mina rekommendationer i storstadsdjungler. Pärlor står att finna överallt – särskilt där man minst anar det.

7 comments:

Anonymous said...

använder du de fina Moleskin-varianterna som finns för en hel del städer, med kartor och lite tips och sedan gott om utryme för att själv fylla i sina pärlor?

Anonymous said...

Hej Jesper!

Haha... fick just höra från annat håll att bilden av mitt antecknande avromatiseras av det faktum att jag inte använder Moleskine...

Kanske borde man ge dessa böcker en chans - var väl inte för inte som Picasso, Hemingway, Sepúlveda m.fl. levde med dem... :)

TACK för tipset! Hade ingen aning om Moleskines City Notebooks. Nyfiket surfade jag och fann bl a detta: http://www.moleskine.com/eng/_interni/catalogo/Cat_int/catalogo_city.htm

Även Moleskine city blogs:
http://www.moleskinecity.com/jo/index.php

Anonymous said...

Den första ska vara:

http://www.moleskine.com/eng/_interni/catalogo/Cat_int/catalogo_city.htm

Anonymous said...

äsch, det går ju inte... :p

Anonymous said...

Moleskines platsdagböcker är nog det trevligaste jag sett i guideformat sedan Lonely Planet släppte boken om Afghanistan. Jag och min sambo köpte London-boken i höstas och den åker antagligen med näst gång också. Själv gillar jag att pricka in platserna vi antecknade på den medföljande kartan.

Finns inte ens egen stad med i serien är det ju inga problem att göra sin egen. SAS har t.ex. kartor i miniformat som man skulle kunna lägga in i en blanksidig, "äkta" Moleskine-notebook.

Tack för en härlig blogg!
MVH, C-stud. ekogeo på Handels.

Anonymous said...

Hej Claes!

Efter din goda recension så kommer jag inte kunna låta bli att införskaffa några utav Moleskines cityböcker.

mmm... du gör en viktig poäng: KARTAN!!! smart om man kan bära med sig den i miniformat. (Ser framför mig hur jag måste se ut med mitt utvecklande och invecklande vikande av större format kartor...)

Ek geo, minsann!? :) Skoj! Då kanske vi har passerat varann i korridorerna ibland...

Ska bli kul att titta in på din blogg!

Gott Nytt År!

evelina

Anonymous said...

Hej Evelina,

Det verkar va ett bra tips... jag behöver komma på nått bättre än att ha med mig en dåligt orgaqniserad hög med servetter, kvitton och små papperslappar med anteckningar och adresser på. det är inte omöjligt att det följer med en städad liten bok till frankrike!

Tack för ditt stöd=)

Hoppas du haft en helt grym helg!