Monday, December 03, 2007

Neo-nörd eller nytt fenomen?

Är det bara jag som vill erövra ordet nörd – vinna över det till någonting positivt laddat? Jag tror ni är några till... På senaste tiden har jag lagt märke till hur ett flertal av mina vänner – fascinerande personligheter – använt ordet nörd för att beskriva sig själva. Ingen utav dem kan beskrivas som socialt inkompetent enstöring som spenderar dagarna instängd med en dator på sin kammare klurandes på en och samma sak. Snarare tvärtom. Det som de har gemensamt är däremot att de besitter en eller några starka kompetenser. Och framförallt att de känner stort engagemang för det de gör.

Jag är nog själv ett bra exempel på fenomenet jag vill ringa in. Jag går igång på vissa saker. (T.ex. ordet ’kreativitet’ som ni redan märkt, haha.) Jag är super-entusiast inom vissa områden. Och jag står för det. Jag tror för övrigt att betydelsen av människor som står upp för sina passioner och fascinationer är stor: det är det som för kunskapsutvecklingen och/eller samhällsförbättringen vidare.

Jag förstår dock att jag i min begeistring i ordet nörd föreslår en förskjutning av betydelsen. Något som känns främmande för flertalet. Jag råkade nyss i förbifarten föreslå ett par forskarkollegor att ”vi akademiker är alla nördar”. Det togs inte särskilt varmt emot...

Kanske borde jag backa och acceptera vad jag tycker är en ’gammal’, men ändock förhärskande, innebörd av ordet. Se till exempel Nationalencyklopedins definition av nörd:

” enkelspårig och ngt löjeväckande person [ngt nedsätt.]: datanörd

Vidare är det intressant att kolla in svenska Wikipedias beskrivning av nörden:

” ...en stereotypisk, oftast lätt negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. ”

Även om Wikipedia tillerkänner flexibiliteten i ordet nörd så poängteras ändå att:

” Nördar intresserar sig ofta för teknik eller naturvetenskap... ”

För att sedan smalna ned det till:

” Den yttersta stereotypen av en nörd är en mager tonårskille med finnar och glasögon, som är extremt intresserad och kunnig när det gäller teknik - i synnerhet datorer - samt fysik, kemi eller astronomi. ”

Samt:

” I allmänhet förespråkar stereotypen att nördar är fula, klär sig töntigt och inte kan föra sig socialt. ”

Som grädde på stereotypmoset så erbjuder Wikipedia en typbild av en nörd... Come on! Det jag egentligen funderar över nu är om inte bilden av en nörd skulle kunna vara bilden av mig...?

Finns det anledning att krossa stereotypen och bredda innebörden av ordet? Är det jag försöker ringa in den nya nörden? Eller beskriver jag ett nytt fenomen som behöver ett eget namn?

9 comments:

Unknown said...

"It's the question that drives us."
- Trinity

Anonymous said...

Det är roligt att du använder beskrivningen "Neo-nörd". Funderat på alternativ tolkning av begreppet?

Lite ungefär som att äga spelet "Politiskt korrekt" och tro att den går ut på att vara politiskt korrekt ; )

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Herregud! Både nördar och nördkulturen har ju hypats och använts som popkulturell referens och inspirationskälla frekvent sedan it-bubblans dagar och även långt innan dess. Inget nytt under solen. Nu senast refererade moderådet till "nördar" i en trendrapport jag tog del av i Stockholm i förra veckan. Vet inte varför det kändes lite pinsamt men det gjorde det... men vare sig man laddar ordet positivt eller negativt bör alla vara överens om att vi lever i nördens tidevarv just nu.

min favoritnörd är Rebecca i Ghost World:
http://www.imdb.com/gallery/ss/0162346/Ss/0162346/GW_74.jpg.html?hint=tt0162346

Anonymous said...

Tänk på hur prylbög och -nörd nästan kan användas synonymt.

Neonörd tror jag onödig omskrivning. (Jag trodde först du syftade på tidningen Neo.)
Och jämför med debatten kring nysvensk eller svartskalle.

Då är det bättre att fylla det gamla begreppet med ny innebörd.

Nörd!

/Emanuel

Anonymous said...

härligt! jag tycker att du belyser en intressant frågeställning här.

som "jesper" ovan säger, vilket jag delvis kan hålla med om, är det ju nördens tidevarv. ordet nörd används som benämning för en grupp människor i dagens samhälle som anses "lyckade", men samtidigt håller jag med dig evelina.

Nördbegreppet tas inte alltid som positivt, snarare tvärt om. Själv kallar jag mig däremot mer än gärna nörd. För mig är den "nya" nörden en person som du skriver, en person som har en eller ett par extra starka kompetenser och att personen känner ett stort engagemang för det samma. i begreppet tycker jag däremot inte att det ligger någon värdering i hur personen ser ut eller hur social (eller asocial) den är.

reclaim the name!
/kevin
ps. min favoritnörd är lätt Nino Quincampoix!
http://www.imdb.com/gallery/ss/0211915/amelie_28.jpg.html?path=gallery&path_key=0211915&seq=9

Anonymous said...

*ler*
mmm... jag tolkar det som att jag har ert stöd i erövringen av ordet och uppdateringen av dess innebörd...

men jag inser att jag kommer att fortsätta att unintentionally förolämpa en och annan person jag beundrar när jag använder ordet nörd...

Jerry, Jesper, Emanuel, Kevin och du som kallar dig PK (fast du egentligen syftar på att du tycker att jag är PK...) ni tillhör alla mina favvo-nördar ;)

Anonymous said...

jag tyvärr inte särskilt nördig av mig. saknar det där specialintresset som jag tycker är ett måste för att förtjäna titeln. jag är inte ens Japan-nörd trots att många verkar tro det. Skulle däremot gärna vara lite nördigare, dvs hitta ett specialintresse.

på samma tema tror jag det bor en liten nörd i alla goda människor. En liten empatisk nörd.

Kom på att detta är min favorit-nörd:
www.jeansnow.net

Anonymous said...

Men... du är ett fenomen i alla fall, Jesper... som jag har gjort klart på den här bloggen förut. :)

Håller med om förekomsten av empatiska nördar. De är världsviktiga.