Sunday, December 23, 2007

Årets fantasiklapp

Årets julklapp är, enligt Handelns Utredningsinstitut, GPS-mottagaren. Den kan väl vara bra för att enkelt finna den gängse vägen mellan gator, torg och byggnader. Personligen tycker jag att det är mer spännande med verktyg som bidrar till att finna sin egen väg genom den mängd av idéer som uppstår hos en människa veckovis eller, förhoppningsvis, dagligen.

Ett utav mina personliga verktyg är en liten enkel, men ack så effektiv, sak: jag bär alltid med mig en liten nätt anteckningsbok och en penna. Ingen god idé ska få passera onoterad. Mina anteckningsböcker fylls på med idéer. Vissa idéer genomförs snabbt. Andra låter vänta på sig. Jag sparar alla mina små böcker. De blir smått heliga.

Varför hade jag då inte kommit att tänka på vilken fantastisk gåva en lite anteckningsbok kan vara!? Förra veckan blev jag djupt rörd när mina spanska vänner från Iniciativa Joven gav mig just en sådan. På framsidan står det:

’Diario de la imaginación’

Blir det vackrare än så? Ännu mer rörd blev jag när jag hörde hur många små böcker de hade delat ut hemma i Extremadura där de arbetar med att inspirera stadens unga människor under parollen ’Creating the Imagination Society’.

Nu önskar jag dig en god, inspirerande och fantasifull jul!

5 comments:

Anonymous said...

Hej Evelina! Jag fick ditt sms igår, va skönt att du fått sitta ner en stund=) hoppas du fick dig en smula sömn och vila! Jag spenderade alla mina planerade sömntimmar inatt på att prata med en vän om det du skriver om... Ett tag hade jag alltid en sån bok, men jag ville ha en i A5 format, för att kunna göra skisser och teckningar, och det blev lite klumpigt i längden=/ blir lite sugen på att ta upp rutinen igen, med mindre format.

Oroar mig en del för boende i Lyon, det krisar lite på det området... men jag misstänker att det är en sak som löser sig... lite listig resfeber bara som smyger sig på=).

Jag åker den 18 januari, hör gärna av dig när du kommer hem! Ikväll ska jag på teater, det var längesen.. ska ble väldigt skönt!

Kram!

Anonymous said...

Oh, Johannes, du kommer att få det så bra i Lyon. Oroa dig inte över boende. Det löser sig. Dessutom; ju mer du kämpar för ngnting, ju större tycks belöningen i slutänden bli...

...säger i alla fall mina erfarenheter, och synnerligen de som innefattar leta lägenhet i främmande stad :-)

Nästa blogginlägg är tillägnat dig!

Karin said...

Mysig idé med böckerna. Jag har också små böcker. Men de är fyllda med "att-göra-listor". Inte riktigt samma sak ; )

Anonymous said...

Hej Karin!!! =)

Att göra-listor är också viktiga att föra. Enl mitt tycke bra att komplettera dem med för själen behagligare listor...

När jag tänker efter så följer de ju på varandra: en lista med idéer, en annan lista över utförandemomenten. Att göra-listorna kan ju därför fungera som säkring på att idéerna faktiskt blir genomförda...

Karin said...

Ah, fin vändning! För mig är det viktigt att genomföra, så på så vis är ju även att göra-listorna fina...