Monday, January 28, 2008

Tack och tänk

Oj! Jag är rörd och tackar ödmjukast för Jerrys hjärtliga recension. Sammanhanget är Jerrys motiveringar av sin bloggrulle. Intressant då det ger möjlighet att finna inträde till spännande bloggar man missat i webdjungeln.

Notera även hans länkade hyllning till Alnöbon. Alnö är den vackra ö som iscensatt uppväxttiden för en och annan svensk bloggare – wow, urskiljde jag månne just ett uppväxtkluster...? Och myntade jag just nu ett nytt klumpigt sammansatt begrepp i att benämna det uppväxtkluster...? Kanske är det öns natursköna miljö som ger utrymme till reflektion och vidare tankar... Kanske skapas där ett mentalt rum man tar med sig vidare i livet...

2 comments:

Anonymous said...

Tittar man historiskt så ser man att innovation och tankerevolutioner ofta har kommit i just kluster, både geografiskt och kronologiskt. Det tycks soom om tiden flyter på i sakta mak och sedan kommer en kort tid av omvälvning och nytänkande,

Kanske kommer Alnö att betraktas som en sådan plats, en plats där 2050-talets största tänkare växte upp? Jag tror fan det.

Victor Hugo lär ha sagt:

"Ingen armé är mäktigare än den idé vars tid har kommit."

;)

Anonymous said...

JERRY,
du låter som en god ekonomgeograf - komma och forska med mig? :)

Mmm... allt har sin tid...

så låt oss vänta och se om du får rätt. I så fall kommer 1990-talets Alnö analyseras för att förhoppningsvis kunna urskilja det för täkandets gynsamma förhållanden som denna ö erbjöd...

Kanske byts då talesättet 'såg vid såg varhelst jag såg...' ut till 'tanke vid tanke vadhelst jag tänkte...' haha!