Tuesday, January 22, 2008

Uppmuntra idén

Vi lever ju i ett välsignat land – vad det gäller fri- och rättigheter. Något vi ofta tar så för givet att vi kanske till och med glömmer bort att värna om dem. Rättigheter medför ju skyldigheter, eller åtminstone vissa ansvar. Ansvaret att uppmuntra idéer är ju ett ganska lättsamt, för att inte säga trevligt, sådant...

Jag hörde någon säga att en viktig tumregel hos en god ledare borde vara att alltid säga ’ja’ till medarbetarnas idéer; att alltid vara intresserad, tacksam och uppmuntrande till idéer. Oavsett om man har för avsikt eller inte att genomföra just den idén. Om du tydligt dissar idén så kanske inte medarbetarna vågar ventilera sina kreativa tankar igen. Vilken innovationsförlust det kan bli för organisationen...

Jag sitter med Frans Johanssons bok ’Medicieffekten’ i knäet. Jag har inte börjat på kapitel ett ännu. Det var de första två raderna som gav upphov till för just redovisade tankar:

”Till mina föräldrar
Tack för att ni alltid har trott på varenda idé jag har fått”

3 comments:

Anonymous said...

Hej Evelina
Var ett tag sedan som jag var inne och kollade på vad du skrivit. Måste säga att senaste inlägget ju är ytterst relevant om man läser artiklarna i söndagens och måndagens GP (Del 3). Vad händer med planering och utveckling av en stad om dess stadsbyggare inte får uttrycka sin åsikt, komma med nya djärva idéer och planer m m.
Tror att artikeln finns på GP.se om någon missat den.

/
Håkan

Anonymous said...

Hej Håkan!

Tackar för tipset! Viktigt fråga som du framför...

Redaktionen said...

Du är utmanad!