Sunday, October 17, 2010

inspiration & tips ur gångna veckan

I tisdags intervjuades jag av Computer Sweden för att sedan föreläsa om hur man släpper loss kreativiteten på jobbet. Arrangör för eventet var it-tjej. Jag rekommenderar starkt deras eftermiddagsseminarium för it-tjejer i stockholmsområdet. Dagens andra talare var Anna Östlund som beskrev hur Söderhavets kreativa affärsmodell fungerar. Mycket inspirerande! Hon talade om vikten av galna idéer och jag kom att tänka på talesättet ”Crazy ideas make the world sane”. Anna skrev om eftermiddagen HÄR. Följ Annas blogg Utmanaren HÄR.

I torsdags var jag i Varberg som bjöd på blommor, choklad och klarblå himmel. Jag ville nästan inte åka därifrån. Först föreläste jag om den regionala utvecklingens behov av kreativa perspektiv på spännande Alexandersoninstitutets förmiddag på tema Inblick I Utblick. Eftermiddagen spenderades på CRED och premiäromgången av Allogamy-spelet som samlade olika aktörer med motiv att finna vägar till att öka tillväxten inom surfnäringen. Spelet bygger på FUNK-modellen och syftar till att vara en övning som kan ligga till grund för att boosta kreativa näringar lokalt. Spelet kommer att köras i på Generator-konferensen i Piteå i november.

I fredags gick Handelns dag av stapeln i Göteborg. Jag talade under titeln ’Göteborg – om mod, förändring och framtid’. Genomsyrande tema för talarna var hållbarhet och ansvarstagande tillväxt. Arr: Svensk Handel. Särskilt inspirerande tyckte jag det var att höra Sebastian Stjerns historia om utvecklingen av The Fair Tailor. De är övertygade om att framgångsrikt företagande går att kombinera med socialt ansvarstagande. I och med det lyckas de i praktiken kombinera flera av mina teoretiska specialintressen: Kreativt företagande och nytänkande entreprenörskap då kunden får möjlighet att beställa sin skräddarsydda skjorta (prosumtion) och samtidigt bidra till en konstruktiv utveckling av ett fattigt samhälle i Nepal där produktionen sker under schyssta förhållanden (CSR). Följ Sebastian Stjern på Entreprenörsbloggen.

No comments: