Var är kvinnorna bakom reklamen...? Bokstavligt talat bakom!!!
När ADA (mötesplats för design och marknadskommunikation i Göteborgsregionen) är medarrangör för ett seminarium så vet jag att det är värt att gå dit. Intressant var det mycket riktigt även idag då man gav seminariet ”Reklamen är dödsviktig”. Bakgrunden till tilldragelsen var den plattform som ADA skapat för möte och samarbete mellan en rad framgångsrika Göteborgsbaserade reklambyråer och forskare vid CFK, Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg.
Med fokus på reklamens roll i att ”vidga våra vyer och undvika stereotypa bilder av t.ex. kön, ålder och etnicitet” var nio olika reklambyråer representerade med varsin presentation. Man kan fundera över om reklambyråerna behöver se över sin mångfaldsmedvetenhet internt: Närmare bestämt, ingen utav byråerna hade valt att ställa en kvinna på scen...
När ADA (mötesplats för design och marknadskommunikation i Göteborgsregionen) är medarrangör för ett seminarium så vet jag att det är värt att gå dit. Intressant var det mycket riktigt även idag då man gav seminariet ”Reklamen är dödsviktig”. Bakgrunden till tilldragelsen var den plattform som ADA skapat för möte och samarbete mellan en rad framgångsrika Göteborgsbaserade reklambyråer och forskare vid CFK, Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg.
Med fokus på reklamens roll i att ”vidga våra vyer och undvika stereotypa bilder av t.ex. kön, ålder och etnicitet” var nio olika reklambyråer representerade med varsin presentation. Man kan fundera över om reklambyråerna behöver se över sin mångfaldsmedvetenhet internt: Närmare bestämt, ingen utav byråerna hade valt att ställa en kvinna på scen...
1 comment:
Ja du... Kreativiteten sträcker sig tydligen inte till att förnya de tråkiga, ointressanta traditionella bilder av vår egen roll i den uttröttande könsordningen. Det är lätt att PRATA jämställdhet. Svårare att omsätta det i konkret handling. Men bra observerat. Och bloggat. Kram! Anja
Post a Comment