De kallar oss Generation Gratis. Jag visste inte det… Förrän en trevlig P3-reporter ringde mig igår med spännande frågor relaterade till temat. Jag blir alltid lika pepp när någon klär ett fenomen i nya termer och får mig att tänka efter. Jag sitter på X2000 och försökte verkligen somna, men det gick inte. Jag funderar på oss: Generation Gratis. Utropstecken. Frågetecken.
Vill vi inte längre betala för kultur? Jo då, vi är generationen som betalar för att gå på Way out West istället för att köpa skivor. Varför betala för det vi inte behöver betala för? Å andra sidan; varför inte betala för den upplevelse vi inte kan skapa själva?
Vissa upplevelser kan vi dock skapa själva. Gränsen mellan konsument och producent suddas ut på ett spännande vis i upplevelseekonomin. Läs till exempel mitt inlägg om tonåringarna som köade hela natten ute på gatan inför boksläpp. För upplevelsens skull.
Vi är generationen som intagit ett nytt rum; the www. Ett nätverksrum som är stort och globalt och samtidigt här och nu, i min bubbla. Varför skulle vi inte nyttja fördelarna och möjligheterna av detta rum!? Enkelt, billigt, mobilt, multimedia. Vi kan lyssna på låten, samtidigt som vi ser på videon, samtidigt som vi kommenterar och tycker till om den. Interaktivt. Upplevelsebaserat.
Vi är generationen som roar och bildar varandra. Lägger upp våra låtar och vår konst, publicerar våra blogginlägg, gör allt lättillgängligt. Varför skulle vi inte göra det!? Det är den nödvändiga motreaktionen till det nöjesutbud och den nyhetsrapportering som strömlinjeformas världen över. Motreaktionen till den homogeniserade tankeverksamheten. Visst; för tio år sedan ansågs det globala informationsflödet verka positivt för demokratisering. Idag tycker jag mest det verkar hämmande att hälften av världens befolkning tittar på ’Vem vill bli miljonär?’ på fredagkvällar.
Vi är generationen som uttrycker oss som aldrig förr. Modiga och snudd på otillfredställda om vi inte uttrycker oss – konstnärligt och politiskt. Ibland både ock samtidigt. Vi har nya plattformar för uttryck och demokrati. www är vår främsta symbol. Då en ung generation hotade en äldre med Beatles-musik, så är vi generationen som hotar den äldre med bloggar. Och som i sin tur hotar oss med att registrera dem. Det är uppenbart vilka som kommer att vinna kampen om uttrycket.
We are Generation Free. I dubbel bemärkelse. Vi finner de billiga och enkla sätten att sprida våra budskap. Vi tar oss friheten att uttrycka oss, utvecklas med den och världen med oss. Vi har rätten och möjligheten att påverka. Vi berörs och berör. Kulturen demokratiseras. Det är fint.
Lyssna på P3 på måndag, 10-17. Det kan bli riktigt intressant, tror jag…
Vill vi inte längre betala för kultur? Jo då, vi är generationen som betalar för att gå på Way out West istället för att köpa skivor. Varför betala för det vi inte behöver betala för? Å andra sidan; varför inte betala för den upplevelse vi inte kan skapa själva?
Vissa upplevelser kan vi dock skapa själva. Gränsen mellan konsument och producent suddas ut på ett spännande vis i upplevelseekonomin. Läs till exempel mitt inlägg om tonåringarna som köade hela natten ute på gatan inför boksläpp. För upplevelsens skull.
Vi är generationen som intagit ett nytt rum; the www. Ett nätverksrum som är stort och globalt och samtidigt här och nu, i min bubbla. Varför skulle vi inte nyttja fördelarna och möjligheterna av detta rum!? Enkelt, billigt, mobilt, multimedia. Vi kan lyssna på låten, samtidigt som vi ser på videon, samtidigt som vi kommenterar och tycker till om den. Interaktivt. Upplevelsebaserat.
Vi är generationen som roar och bildar varandra. Lägger upp våra låtar och vår konst, publicerar våra blogginlägg, gör allt lättillgängligt. Varför skulle vi inte göra det!? Det är den nödvändiga motreaktionen till det nöjesutbud och den nyhetsrapportering som strömlinjeformas världen över. Motreaktionen till den homogeniserade tankeverksamheten. Visst; för tio år sedan ansågs det globala informationsflödet verka positivt för demokratisering. Idag tycker jag mest det verkar hämmande att hälften av världens befolkning tittar på ’Vem vill bli miljonär?’ på fredagkvällar.
Vi är generationen som uttrycker oss som aldrig förr. Modiga och snudd på otillfredställda om vi inte uttrycker oss – konstnärligt och politiskt. Ibland både ock samtidigt. Vi har nya plattformar för uttryck och demokrati. www är vår främsta symbol. Då en ung generation hotade en äldre med Beatles-musik, så är vi generationen som hotar den äldre med bloggar. Och som i sin tur hotar oss med att registrera dem. Det är uppenbart vilka som kommer att vinna kampen om uttrycket.
We are Generation Free. I dubbel bemärkelse. Vi finner de billiga och enkla sätten att sprida våra budskap. Vi tar oss friheten att uttrycka oss, utvecklas med den och världen med oss. Vi har rätten och möjligheten att påverka. Vi berörs och berör. Kulturen demokratiseras. Det är fint.
Lyssna på P3 på måndag, 10-17. Det kan bli riktigt intressant, tror jag…
2 comments:
Väldigt intressanta tankar, jag känner igen mig till fullo! Särskilt roligt med ordvitsen du fick till på ordet "free" i slutet :)
Tack =)
kanske på tiden att skriva ned mina senaste tankar om yngre generationer.. hmm.. will see..
Post a Comment