Wednesday, December 16, 2009

kreativitet krisar inte i kristider

Framtiden. Jag tycker om framtiden – i synnerhet att förhålla mig till den. Den är okänd, ja visst! Men det är del av charmen. Och utmaningen. Ty även om framtiden är oviss, så påverkar vi och formar den via de val vi gör idag. Därför tror jag på att vi kan värna om, och på så vis ta ansvar för, tiden fram.

Idag talar jag för länens varselsamordnare på inbjudan av Tillväxtverket. Jag ser fram emot ett lärogivande möte. Temat är hoppfullt. Kreativitet krisar inte i kristider.

2 comments:

ANNA-LYS said...

Nej, det är ju i kris 0ch armod som kreativiteten flödar, då kokar vi soppa på spik och annat vi hittar. Rousseau hade bestämda uppfattningar om kreativitet i detta perspektiv. Men, det är inte heller svårt att tänka sig att uppfinningar och tänkande som satt spår, har tillkommit under svåra nödår. När "motorn" ligger lägre ner på vår behovstrappa har den fler hästkrafter, vi finner vägar till överlevnad. Intressant är dock att vårt sociala system sätter käppar i hjulen och passiviserar oss, om du är för självgående, kreativ och aktiv hamnar du utanför "nätet".

Lycka till med "mötet" i verkliga livet.

;-)

evelina said...

"När "motorn" ligger lägre ner på vår behovstrappa har den fler hästkrafter, vi finner vägar till överlevnad."

Du är lika klokt formulerad som vanligt :)

Allt gott / evelina