Wednesday, July 21, 2010

gigonomics II – gästblogg Kasper Aase – en entreprenörs röst

En engagerad läsarkommentar som förtjänar sitt eget blogginlägg. Då skickliga entreprenörer, som Kasper Aase, bekänner sig till gigonomi-livsstilen blir fenomenet bara än mer intressant. Medan jag skrivit om den småskaliga tärande gigonomin, visar Aase på hur gigonomens projekt kan drivas gentemot det storskaliga och närande. Skillnaden är frågan om expansion. I grund och botten handlar livsstilsvalet om likartade mekanismer.

-------------------------------------------------------------------------------

Gigonomin är på stark tillväxt även i det vanliga entreprenöriella Sverige, där serie-entreprenörer ofta ser sig själva som fria agenter som gör gigs lite här och var. Nordström/Ridderstråles böcker handlar mycket om denna subkultur inom den talangfulla världen även om de använder andra uttryck.

För mig själv handlade det till en början mer om att jag inte visste vilket projekt som skulle lyfta och jag startade därför fem helt skilda parallella projekt inom tolv månader. Tydligen väldigt vanligt bland högre utbildade som kommer loss och startar sin första verksamhet. Lejonparten har oftast startat minst ett nytt projekt inom en tolvmånadersperiod.

I förlängningen har det blivit en ambition att starta minst ett nytt projekt varje år. Efter sex år inser jag att det i grunden handlar om osäkerhet och även om ett av företagen växte till 65 anställda med en årsomsättning på över 50 miljoner så kommer inget av dem att någonsin konkurrera med våra stora svenska företag.

För att göra någonting framgångsrikt krävs troligen samma tur, men ett helt annat fokus.

Många väljer den här livsstilen självmant och ser det som positivt att gå från gig till gig. Frihetskänslan är ofta större än penningarna. En del ser sig säkert också som livsstilskonstnärer. Om du som min kusin är rivningsarbetare för att kunna åka på turné med bandet eller som jag som kör en konsultfirma för att kunna bygga den där vindtunneln eller adrenalinsports-centret spelar mindre roll.

För en del landar det säkert i samma sak: efter ett tag är det lättare att starta ett nytt projekt som man hankar sig fram på än ta något projekt till nästa steg. Så där håller jag med Petter Stensland som jobbar som analytiker på Wall Street när han säger att "det är lättare att gå från noll till 50 miljoner än från 50 miljoner till 500 miljoner". Jag trodde honom inte för fyra år sedan.

- Kasper Aase www.greenturtle.se

No comments: