Monday, February 11, 2008

FRAMGÅNG är inte en tillbakagång

Min associationsförmåga lever sitt eget liv: Sitter och knappar på en HP. Och kom att tänka på ett uttalande av den tidigare Hewlett Packard VD:n Lew Platt:

‘Whatever made you successful in the past won’t in future.’

Jag gillar citatet. Det är kort och koncist. Formulerar en grundläggande sanning för det framåtsyftande företaget.

Framgång är inte en bakåtgång – eller på bättre svenska: Framgång är inte en tillbakagång. Varför inte? Jo, därför att innovation är en viktig determinant för framtida framgång.

FRAM! Känn på orden och hur de – inte för inte – relaterar till varandra: FRAMtid, FRAMgång... Jag lägger till: FRAMåtanda... FRAMstående...

Jag tänker på en innovationsforskare jag brukar bolla med och hur han brukar säga att innovation handlar om att vara med sin tid – eller ännu hellre; före sin tid. Jag tänker på min egen övertygelse om att historien aldrig upprepar sig. Och jag tänker på mod; att våga vara med i förändringen. Ty förändringen är måhända det enda som är konstant.

Man gör i och för sig klokt i att även låta sin tro vara konstant; att känna tilltro till sina idéer, tillit för att våga vara innovativ och tillförsikt för att våga sikta mot framgång...

No comments: