Wednesday, February 13, 2008

Best of... LONDON? Ideas, please!

En natt nyligen drömde jag om London. Vaknade upp och längtade dit. Började räkna på mina fingrar hur många år sedan det var sedan sist. Pinsamt. Särskilt med tanke på what I do for a living. Lustigt lägligt att jag någon dag därpå insåg att jag inte bara vill åka till London utan måste – have to. Får inte missa det där symposiet om kreativa näringar. Lovely.

Jag ser fram emot att andas in lite Londonluft. Trots att den är förbannat sotig. Vissa delar av London vibrerar något man inte kan få nog av. Det finns mycket. Mångfald. Variation. Gammalt. Nytt.

Stadsomvandling. Förnyelse. Jag tror att jag kommer att fokusera på gammalt & nytt. Kontrasterna såväl som utvecklingslinjerna. Få en känsla för vad som hänt sedan sist.

It’s been a while, som sagt. Jag skulle bli vansinnigt tacksam för tips! Vad ska ses och upplevas i London? Stora såväl som tiny weeny små förslag mottages tacksamt!! Jag ska påbörja en ny bok för London. Vem vet, det kanske blir en Moleskine den här gången.

8 comments:

Anonymous said...

Tips! Man kan rösta på din blogg här på Sundsvalls Nyheter. www.sundsvallsnyheter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1170&Itemid=75

Anonymous said...

godmorgon, godmorgon!

oj, det var mer än jag visste

Anonymous said...

Åh, London! mysfaktorn på staden är hög, trots det klibbiga sotlagret som lägger sig på huden efter en heldag i statsbebyggelsen.

Just det där mångfaldet är så häftigt! Sikher, muslimer och agnostiska yuppies delar stad på ett sätt man inte ser hemma. Jag blev dessutom nästan lite chockad över vilken stark asiatisk prägel vissa delar av staden har. Jag tror mina föräldrar var lite överbeskyddande första gången då de undvek att guida mig genom China Town och Soho.

Jag kan varmt rekommendera Wasabi, en japansk takeaway/convenient store på Oxford Street (på höger sida sett från Tottenham Court Road mot Regent Street). Jag har själv en liten fetisch för kallt grönt te på PET-flaska. Lyckan var gjord när de sålde dierktimporterade flaskor från Kirin.

Annars är Café Nero-filialen på samma sida av gatan ett måste, där min sambo jobbade för fem år sen.

Bon voyage!

Anonymous said...

Tack Claes!!

Oh, du skriver så fint! Jag blir så sugen på den asiatiska touchen att jag funderar på att bosätta mig i East End några dagar... typ Brick Lane. Det kanske kan vara nåt?

Wasabi och Café Nero hamnar i boken :)

Tack igen!

PS. Jag gillar också grönt te på PET-flaska. Vad kan vara bättre en en törstsläckare fylld med antioxidanter. DS

Anonymous said...

Absolut - Brick Lane/Shoreditch vore roligt, så bli vi grannar!

Anonymous said...

gött mos!!! (vad blir det på British English?) bokat och klart. då blir vi tillfälliga neighbours då, Kalle!

Unknown said...

Nar jag bodde i London spenderade jag atskilliga timmar genom att kopa kaffe i pappersmugg pa Starbucks och sedan sitta pa en bank och titta pa batarna pa Themsen. Enligt min uppfattning det basta man kan gora i London (bortsett fran att kopa skjortor och skor).

Anonymous said...

Hej Jerry!
En hälsning från Warsawa by night, ser jag. Tackar jag särskilt för!

banks, vatten, båtar... låter fint!

I'll take you up on that one. thnx