Thursday, February 07, 2008

råttans vilket år det kan bli!

Astrologi har aldrig varit min grej. Jag vet inte riktigt varför jag nu tar upp detta. Kanske därför att Kina-kunskap alltmer håller på att bli väsentlig allmänkunskap, kanske därför att jag just åt lunch med några Asien-kännare som satt och rabblade de tolv zodiakdjuren fram och tillbaka.

Jag fick veta att jag är get, vilket bland annat definierar mig som kreativ (var ju bara tvungen att nämna det). Jag bör tydligen undvika råttor – antagligen därför att jag som get gillar att se det goda i människor.

Aj, aj! Det är råttans år i år – från och med idag! Råttan är charmig, karismatisk, intelligent och hårt arbetande. Baksidan är råttans giriga, beräknande och manipulativa ådra samt dess höga krav på ordning, lydnad och perfektion. Låter ju inte alltför sympatiskt... men, ändå:

Jag önskar alla kineser och alla råttor gott nytt år!

No comments: