Monday, February 18, 2008

Dramaten – 100 år men inte i tiden


Huvudkulturnyhet idag: Dramaten firar 100 år. Inte som teater men däremot är det på dagen 100 år sedan man invigde byggnaden. Pampig konstruktion i jugendstil. Har inte undgått någon som passerat förbi Nybroplan senaste århundradet. I samband med jubileet skriver SvD Kulturnyheter att ”Dramatens ställning som nav i teater-Sverige är inte längre självklar”. Det verkar som att jubileet är en god anledning till reflektion.

Reflektion kring varför man inte längre är med sin tid. Vad man kan göra för att hinna i kapp sin tid. Denna fråga bör tas på allvar innanför väggarna på den fantastiska byggnaden. För hur vacker den än är, så är den i mångas ögon också en symbol för högborgerlig finkultur. Detta i en tid då definitionen av vad som är ’god’ kultur håller på att breddas rejält. Detta i en tid då unga människor, med all rätt, kräver mer prioritet av gräsrotskulturen. Kungliga Dramatiska Teatern behöver på ett nytänkande vis motivera sin existens.

Läs vad jag tidigare skrivit på tema Fulkultur, kulturförtur och kultursegregation.

2 comments:

Anonymous said...

Såg en hög av skådisar på tv4 morgonprogram som sändes från dramaten. Det var det mest absurda jag sett. Dessa människor lever i en egen fantasi. Skulle vilja se dramaten klara sig utan massor av bidrag. Nej dags för dom att klara sig själva. Varför ska jag betala för skiten?

Anonymous said...

Hej Joakim

och tack för din synpunkt! Mmm jag såg också det där tv-inslaget...

Jag tror att fler och fler ställer sig varför-betala-för-frågan. Jag är för att kultursektorn subventioneras ( i parallell med att man finner andra finansieringsvägar). Men då tycker jag att prestation bör premieras framför tradition. Fram för lite sund konkurrens!