Friday, February 22, 2008

människan kontra miljön

Om miljöhybris, brist på omvärldsanalys och den bortglömda människan...

Begreppet hållbar utveckling bygger på att både miljömässig och social hänsyn bör tas. Samt på insikten att miljöproblem ofta är nära sammankopplade med människans livssituation. Översvämningar och andra naturkatastrofer vittnar om detta nära samband.

Jag blir ofta orolig att nuvarande miljöhybris tappar det breda perspektivet... att det inte innefattar sig inom långsiktiga perspektiv på hållbar utveckling där man ser till komplicerade samband... verkan och konsekvens...

I vårt kvantitativa fokus på torskfiske, koldioxidutsläpp, smältande glaciärer och isbjörnar – glömmer vi månne bort människan?

Det som senast fick mig att fundera kring detta var Sundsvalls Nyheters senaste nyhetspanel där de bland annat bad mig kommentera kring Sundsvalls kommuns nya miljöstrategier i linje med att förbjuda torskinköp, nobba fossila bränslen och handla mer lokalproducerat.

Vad gäller nobbandet av fossila bränslen hade det varit intressant om kommunen kanske kunde börja med att vända det faktum att man har landets dyraste kollektivtrafik...

Vad gäller torsk är det väl bra om den inte blir utfiskad. Men kan vi säkra att inköpsförbudet inte leder till övergödslade asiatiska vattendrag då vi beställer vit fisk från annat håll?

Vad gäller prioritet på lokalproducerade varor så kan det väl vara bra för regionalt näringsliv, men det som oroar mig i detta fall är följande – och då citerar jag mig själv från Nyhetspanelen sida 8 i Sundsvalls Nyheter Nr. 6, 2008:

”De bästa av intentioner kan ibland göra skada.[...] En regel om att handla lokalproducerade varor minskar transportutsläpp, men slår samtidigt ut produktion för redan fattiga människor i andra delar av världen. Tänk till!”

Jag säger; fram för mer omvärldsanalys. Samt; glöm inte bort människan i sammanhanget – även om hon bor längre bort än du själv någonsin kommer att åka på semester...

2 comments:

Gustav said...

Gärna billigare lokaltrafik.

Och man kan ju försvåra för bilar över huvud taget.

Mindre bilsamhälle, bejaka det urbana livet, inför urbanavdrag nu!

/Gustav

Anonymous said...

Gustav! Jag känner rent spontant att jag [personligen] sjunger med [även om jag är för att glesbygden också ska få leva... om nu denna fråga i förlängningen överhuvudtaget leder till det...] Detta är en utav många anledningar till att det urbana livet borde bejakas i större utsträckning än vad det idag gör av svensk politik.

Jag gillar rytmen i din slogan och tänker att vi borde bilda klubb för oss som är akademiker men lika gärna kunde ha varit i reklambranschen =)

/evelina