Monday, February 04, 2008

Språk ger möten, möten ger...

Möten ger empati, förståelse, vänskap, samarbete, nytänkande, kreativitet, innovation... listan kan göras lång. Just nu sitter jag och tittar på ett UR-program med titeln ’Varför väljer många elever idag att inte läsa språk?’. Dessutom; bland dem som väljer att läsa språk så fullföljer man sällan till högre nivåer, utan börjar om med ytterligare ett nybörjarspråk.

För att addera till tendensen så kan vi ta steget från gymnasieelever till högskole- och universitetsstudenter: Om jag inte missminner mig så har andelen som väljer att förlägga viss del av sin studietid utomlands minskat senaste åren, trots tillgängligheten via Erasmus etc.

Är det fler än jag som blir orolig? På ett personligt plan är det en förlust då man inte gett sig själv ett god plattform för att möta och kommunicera med människor som kan ge helt andra perspektiv på tillvaron. Från ett mer övergripande perspektiv så undergräver vi en viktig del av det som bidragit till att geografiskt isolerade och lågbefolkade Sverige faktiskt står sig i konkurrensen på globaliserade marknader.

8 comments:

Anonymous said...

Den svenska grundskolan borde innefatta en termin utomlands. Det skulle ge Sverige ett otroligt försprång gentemot andra länder.

Anonymous said...

Hej Jerry!

intressant... :)

det är ett ganska radikalt förslag du kommer med... hur skulle du motivera för landets alla föräldrar att deras relativt unga barn flyttar hemifrån och utomlands under ett halvår?

mmm... det här ger ju upphov till en massa tankar, men just nu är jag på språng

tjingeling!

Anonymous said...

"Kära föräldrar!

Ni minns hur det var när ni var små och era föräldrar bad er äta upp maten och tänka på alla barnen i Afrika som svälter.

Dagens föräldrar måste uppmana sina barn att läsa sina läxor för att inte något barn från Asien ska ta deras jobb.

Idag behövs en gymnasieutbildning för de mest basala yrkena. Imorgon behövs utlandsstudier och minst ett världsspråk flytande - oavsett vilket framtida yrke det handlar om.

Genom att som första land i världen genomföra denna reform där vi erbjuder alla svenska skolungdomar en termins utlandsstudier hoppas vi kunna skapa en generation som står sig i den internationella kompetensen."

Anonymous said...

Jerry,

I applaud you! Jo, bokstavligt talat utbrast jag här för mig själv i en liten applåd...

MEN, det hindrar mig inte från att i frågasätta ett par aspekter av ditt förslag - inte grundtanken, men följande: grundskolan och ett halvår???

Tidig kontakt med omvärlden är superviktig!! För min egen del är många livsval såväl som min människosyn och världssyn grundad i resor jag gjorde när jag var 12-14 år. Redan då började jag arbeta med internationella utvecklingssamarbeten. Ngt som är fullt möjligt att göra utan att för den skull resa iväg utan sin familj i ett halvår när du är 13 år... Ärligt talat; hur många 13-åringar är redo för en sån grej??

Jag gillar i o f s att du formulerar det som 'erbjudande' - först trodde jag du menade 'obligatoriskt'. Mina tankar flög iväg till Mao och kulturrevolutionen med tvångsförflyttningar av Kinas unga... sorry, men... you know!

Kan du tänka dig att revidera detta till gymnasieelever?? Då är jag nog med på båten... =)

Yours sincerily,

ew

Anonymous said...

Eleverna borde få välja att nyttja den fria ulandsterminen närhelst de vill under sin skolgång ända från lågstadium till gymnasium.

Och vad gäller tryggheten kommer detta öppna en marknad för svenska friskolor (certifierade av Skolverket förstås) att öppna filialer runt om i världen. Detta innebär att undervisningen kommer att kunna hålla minst svensk standard.

På varje svensk skola upprättas dessutom ett särskilt rum för virtuella videokonferenser och varje förälder bör dessutom kunna få rätt till en veckas tjänstledighet med kost och logi vardera för att kunna skola in sitt barn.

Anonymous said...

Idéen börjar bli mer och mer genomtänkt... :)Allting löser sig i den virtuella världen! Kära barn, här kommer en virtuell kram och en virtuell tår av saknad. Puss!

Anonymous said...

Jag inser nu att jag framstår som en sån där potentiellt känslohämmad förälder som skickar iväg sina ungar på militärskola... Nå, vi får väl se hur det blir med den saken.

Anonymous said...

Haha...

och vad vet jag om föräldrars tårar - jag har ju inga barn...

om jag ngn gång blir mamma, så hoppas jag i ärlighetens namn att jag skulle ge mina barn lika mkt spelrum som min mor gav mig...

äventyr är bättre än överbeskydd!