Tuesday, March 25, 2008

2008 års 1800-tal / färgers in- och medverkan

"Kvinnoporträtt – 18o0-tal

Rösten kvävs i klänningen.
Hennes ögon följer gladiatorn.
Och sedan står hon på arenan själv.
Är hon fri? En guldram
gastkramar tavlan."

Tomas Tranströmer


Slutklämmen i mitt förra blogginlägg och Christophers påföljande kommentar med hänvisning till ihållande 1800-talsvanor fick mig att tänka på denna Tranströmer-snutt. Kanske är 2008 års modeblogg i rosa inramning bara en översättning av 1800-talets kvinnoporträtt i guldram...

Debatten om modebloggarna pågår ju också på mer folkligt håll: Tobias Persson i Expressen för två dagar sedan, till exempel.

Attans också! Jag som ju, bortom all symbolik, gillar färgen rosa. Med andra ord har jag vissa problem med mina egna hänvisningar till ”bloggosfärens rosa läppglansglossiga tjejstim”. Hur erövra rosa till nånting jag kan stå för? blir den jobbiga följdfrågan. Det är inte bara i hopp om att få svar på det som jag ser fram emot aftonens säsongspremiär av arty (SVT). Det ska handla om färg och dess betydelse för oss människor. Vad är färg? Hur påverkar den oss? Kan man förändra världen med hjälp av färg? Bland annat får vi möta konstnären Spencer Finch. Han har fastnat för just rosa...

No comments: