Sunday, March 02, 2008

ord

”I min värld är ord det viktigaste som finns.” Orden fanns i min Facebook-inbox imorse. Uttalade av en ordkonstnär. Jag håller med. Ord är superviktiga. Vansinnigt viktiga. De kan glädja, såra, skada, inspirera, göra skillnad, rädda liv...

Därför är det viktigt att vårda orden och att välja sina ord. Men för den skull inte hejda dem. Inte hålla inne med dem. Låta dem bli formulerade.

Jag lägger förbannat stor vikt vid ord. Ord spelar en stor roll i mitt liv. Därför kan jag inte låta bli att notera att:

ibland är ord överflödiga

ibland räcker ord inte ens till

ibland dyker någon eller något upp som gör dig speechless

ibland gör språkbarriärer att man får kommunicera bortom ord

ibland har orden ingen innebörd för den som uttalar dem

ibland formuleras ord till dig som personen inte menar

ibland formuleras ord som tas tillbaka

ibland formuleras ord som glöms bort

ibland får vi höra ord vi kommer att minnas för alltid

ibland betyder några få ord ALLT

ibland förändrar ord ditt liv

ibland är tystnaden vacker

ibland är tystnaden till och med talande

2 comments:

Yen said...

Riktig riktig bra skriven! ord är verkligen det viktigaste som finns! Dina ord inspirerar mig!

Anonymous said...

Tack Yen, för fina och uppmuntrande ord!

=) evelina